Wilno
Strona domowa W górę

To była wycieczka rodzinna. Do Wilna pojechaliśmy z moim bratem, jego dzieciakami i naszym ojcem. Pierwotny plan zakładał podróż pociągiem, ale ponieważ w odpowiadającym nam terminie nie było wolnych miejsc pojechaliśmy samochodem mojego brata. Wyjechaliśmy piątkowym, sierpniowym popołudniem, aby późnym wieczorem dotrzeć do granicy. I tu czekała nas niemiła niespodzianka - długa kolejka i kilkugodzinne oczekiwanie. odprawa przebiegała dosyć opieszale, np. nasza SG sprawdzała dość skrupulatnie dane samochodu. Ciekawe, czy w Unii nadal jest tak samo ? Po przekroczeniu granicy musieliśmy objechać jeszcze nocą jakiś wypadek. Ale w końcu dotarliśmy do autostrady Wilno - Kowno, a potem zaskakująco łatwo odnaleźliśmy kemping "Slenyje" w pobliżu Trok, na którym mieliśmy zarezerwowany nocleg. Kemping nie był za tani ( 100 Lt za domek czteroosobowy ), ale całkiem przyzwoity.

Wilno - wieża Giedymina Wilno - katedra Wilno - kościól św Kazimierza 1 Wilno - kościól św Kazimierza 2 Wilno - cerkiew św Mikołaja Wilno - kościól św Teresy Wilno - muzeum Wilno - my na rynku Wilno - rynek Wilno - ratusz Wilno - rynek - akwarium Wilno - Ostra Brama 1 Wilno - Ostra Brama 2 Wilno - Ostra Brama - cudowny obraz Matki Boskiej 1 Wilno - Ostra Brama - cudowny obraz Matki Boskiej 2 Wilno - Ostra Brama - cudowny obraz Matki Boskiej 3 Wilno - Ostra Brama cudowny obraz Matki Boskiej 4 Wilno - cerkiew św Ducha Wilno - ulica św Ducha Wilno - okolice Barbakanu Wilno - cmentarz na Rossie - płyta nagrobna matki marszałka Piłsudskiego 1 Wilno - cmentarz na Rossie - płyta nagrobna matki marszałka Piłsudskiego 2 Wilno - cmentarz na Rossie 1 Wilno - cmentarz na Rossie 2 Wilno - knajpka Zarzecze Wilno - Zarzecze - syrenka Wilno - kościół św Anny 1 Wilno - panorama z wieży Giedymina 1 Wilno - panorama z wieży Giedymina 2 Wilno - Kasia i Piotrek na wieży Giedymina Wilno - pomnik Trzech Krzyży Wilno - pomnik Giedymina  Wilno - aleja Giedymina

Następnego ranka pojechaliśmy zwiedzać miasto. Samochód zostawiliśmy na parkingu strzeżonym ( 10 litów za dobę ), choć nie wydaje się, żeby było koniecznie potrzebne. Przeszliśmy mostem i już byliśmy w okolicach katedry. Ta niestety była w remoncie, zresztą zbudowana w stylu klasycystycznym nie jest największą atrakcją miasta. Za to ciekawe s a jej kaplice, np. św. Kazimierza. Tuż obok trwa .. budowa pałacu książęcego ( dziwactwo ). Wąskimi ulicami Starego Miasta idziemy w kierunku rynku, mijając piękne pałace, kościoły i cerkwie. Na rynku największe zainteresowanie wzbudza ... akwarium z żywymi rybkami. Potem idziemy w kierunku Ostrej Bramy. Tu zatrzymujemy się na dłuższą chwilę - modlimy się przed cudownym obrazem Matki Boskiej. Samo miejsce ma rzeczywiście niesamowitą atmosferę i jest tak różne od Jasnej Góry - malutkie, skromne, bez fanfar i wystrzałów armatnich. Niestety każda większa grupa wiernych lub turystów powoduje tłok. Pod kościołem niestety żebrzą miejscowe starsze Polki ... Robimy się głodni. Dzieciaki ciągną nas do Mc Donald`s z dziwaczną toaletą podświetloną niebieskimi jarzeniówkami. Gdy już nasyciliśmy się tradycyjnymi litewskimi hamburgerami :-) idziemy w stronę drugiego najważniejszego dla Polaków miejsca w Wilnie - cmentarza na Rossie. Po drodze oglądamy niezmienione stare uliczki i odnowiony barbakan.  Wizyta na Rossie jest z jednej strony ciekawa i podniosła - widzimy grób matki marszałka Piłsudskiego ( z jego sercem ), groby wielkich Wilnian. Z drugiej strony zaniedbany cmentarz budzi też smutek. Wracamy inna drogą. Zatrzymujemy się w miłej restauracji na Zarzeczu nad rzeką. Zwiedzamy kościoły św Anny i Bernardyński - jedne z najwspanialszych obiektów sakralnych w mieście. Potem idziemy na wieżę Giedymina, skąd roztaczają się wspaniałe widoki na miasto. Wracamy do samochodu i jedziemy do Trok. Tam jedziemy na kolację do restauracji karaimskiej. Jedzenie jest świetne, przyjemność mąci nam jednak kelnerka, która ma wyraźne opory z wydaniem reszty. Wracamy na kemping i idziemy spać.

Troki - zamek - jezioro 2 Troki - zamek - jezioro 1 Troki - zamek - wejście Troki - zamek 1 Troki - zamek 2 Troki - zamek 3 Troki - zamek 4 Troki - domy Karaimów Troki - Kenesa

Następnego dnia zwiedzamy zamek w Trokach. Samochód zostawiamy na parkingu i idziemy do zamku. Po drodze oglądamy jeszcze  charakterystyczne domki Karaimów oraz ich drewnianą świątynię - Kenesę. Zamek, położony na wyspie,  z zewnątrz wygląda bajkowo - piękna ceglana budowla odbijająca się w wodach jeziora. W środku wyraźnie widać, że został dawno zniszczony i odbudowany dopiero po wojnie. W środku mieści się typowa wystawa różnych historycznych przedmiotów. Komentarze i opisy tak przeinaczają historię i nic nie mówią o polskości w tym rejonie, że aż budzą uśmiech. Po wyjściu idziemy obejrzeć różne stragany z pamiątkami - dzieciaki chcą sobie coś kupić. Choć mieszka tutaj spora mniejszość polska, to boją się oni mówić po polsku. Gdy my chcemy rozmawiać z nimi w naszym wspólnym języku, jakiś Litwin obwieszcza nam, że to Litwa i mówi się po litewsku ! Kompleksy miejscowych są wciąż silne. Jemy obiadek w miejscowej knajpce ( kołdun i kwas chlebowy - drogie, bo to miejsce turystyczne ) i zamierzamy wracać do Polski. Niestety okazuje się, że nasz samochód uległ małej awarii. W czasie kiedy mój brat go reperuje idziemy odwiedzić kościół Nawiedzenia  NMP, opisywany w Trylogii. Ma on obecnie wystrój barokowy. Trafiamy akurat na mszę w języku litewskim, odbywają się tam także msze po polsku. W środku znajduje się piękna kaplica Romerów, oraz słynny, cudami słynący obraz Matki Boskiej Trockiej, namalowany w stylu wschodnim na miedzianej blasze. Gdy samochód jest już sprawny wyruszamy w drogę powrotną. Na granicy znowu czekamy - odprawa litewska trwa dość długo, bo mają jakąś kontrolę. Do domu docieramy wieczorem - zmęczeni, ale i zadowoleni.

Napisz do mnie  :  mail<wytnijtoooo>@zoch.pl

Reklama
Mazury Mielno noclegi Łeba noclegi

Etykiety piwne z różnych krajów Rok 1999 - przez Rosję i Chiny do Bangkoku Rok 2000 - w krainie Inków Marzec 2001 - Berlin i Hanower Maj 2001 - w siedem dni dookoła Syrii Sierpień 2001 - krótka wizyta w Pradze Jesień 2001 - w kolebce ludzkości Sierpień 2002 - Lwów Jesień 2002 - śladami Stasia i Nel - Sudan Egipt Jordania Miasto nad Newą Wilno Jesień 2003 - znowu w Azji Birma Tajlandia Laos Turcja i Iran 2004 Ojców i Kraków Holandia 2004 Londyn 2004 Warmia i Mazury 2005 Afryka 2005 Zdjęcia Kalifornia - maj 2006 Zdjęcia Belgia - maj 2006 Zdjęcia Berlin - lipiec 2006 Zdjęcia Rzym, Watykan, Mediolan - sierpień 2006 galerie Jemen Stambuł południowe Indie luty 2007 Azja 2007 - Jemen, Stambuł, południowe Indie Zdjęcia Norwegia czerwiec / lipiec 2007 podróż do Norwegii czerwiec / lipiec 2007 Zdjęcia Barcelona listopad 2007 Zdjęcia Petersburg kwiecień 2008 Zdjęcia Indonezja , Dubaj , Zurich kwiecień / maj 2008 Zdjęcia Rzym - sierpień 2008 podróż 2008 Indonezja , Dubaj , Zurich kwiecień / maj 2008 podróż 2009 Gwatemala , Honduras , Belize luty / marzec 2009 Zdjęcia Portugalia - wrzesień / październik 2008 Etykiety piwne z różnych krajów Rok 1999 - przez Rosję i Chiny do Bangkoku Rok 2000 - w krainie Inków Marzec 2001 - Berlin i Hanower Maj 2001 - w siedem dni dookoła Syrii Sierpień 2001 - krótka wizyta w Pradze Jesień 2001 - w kolebce ludzkości Sierpień 2002 - Lwów Jesień 2002 - śladami Stasia i Nel - Sudan Egipt Jordania Miasto nad Newą Wilno Jesień 2003 - znowu w Azji Birma Tajlandia Laos Turcja i Iran 2004 Ojców i Kraków Holandia 2004 Londyn 2004 Warmia i Mazury 2005 Afryka 2005 Zdjęcia Kalifornia - maj 2006 Zdjęcia Belgia - maj 2006 Zdjęcia Berlin - lipiec 2006 Zdjęcia Rzym, Watykan, Mediolan - sierpień 2006 galerie Jemen Stambuł południowe Indie luty 2007 Azja 2007 - Jemen, Stambuł, południowe Indie Zdjęcia Norwegia czerwiec / lipiec 2007 podróż do Norwegii czerwiec / lipiec 2007 Zdjęcia Barcelona listopad 2007 Zdjęcia Petersburg kwiecień 2008 Zdjęcia Indonezja , Dubaj , Zurich kwiecień / maj 2008 Zdjęcia Rzym - sierpień 2008 podróż 2008 Indonezja , Dubaj , Zurich kwiecień / maj 2008 Zdjęcia Portugalia - wrzesień / październik 2008 Zdjęcia Gwatemala , Honduras i Belize - luty / marzec 2009 Zdjęcia Prowansja - czerwiec 2009 Zdjęcia Paryż - lipiec 2009 Zdjęcia Supraśl - październik 2009 Zdjęcia Orissa , Bangkok , Birma - luty / marzec 2010 Zdjecia Oman , ZEA ( Dubaj ) - styczeń 2011 podróż 2009 Gwatemala , Honduras , Belize luty / marzec 2009 podróż 2010 Orissa , Bangkok , Birma luty / marzec 2010 Zdjęcia Praga Biebrza Roztocze Pólnocne Włochy - Toskania - 2010 Zdjęcia Kraków - 2011 Zdjęcia Narew - 2011 Zdjęcia Poznań - 2011  podróż Oman , Zjednoczone Emiraty Arabskie styczeń 2011

Barcelona 2007 Belgia 2006 Berlin 2006 Gwatemala Honduras i Belize 2009 Indie 2007 Indonezja 2008 Jemen 2007 Norwegia 2007 Paryż 2009 Petersburg 2008 Portugalia 2008 Prowansja 2009  Rzym 2008 Stambuł 2007 Supraśl 2009 USA Kalifornia 2006 Włochy 2006  Orissa Bangkok i Birma 2010 Zdjecia Oman , ZEA ( Dubaj ) - styczeń 2011 Praga 2010 Biebrza 2010 Roztocze 2010 Północne Włochy i Toskania 2010 Kraków 2011 Narew 2011 Poznań 2011